Zoeken
  • Paulien Noordzij

Copywriter tips voor DIY-ondernemers [7 tips en 20+ hacks]

Bijgewerkt: jan 15

Ben jij een Do It Yourself-ondernemer? Tuurlijk. Wie niet? Daarom heten we ook zelfstandig ondernemers. We ondernemen dingen zelluf. Je kunt je niet altijd meteen een VA, een customer servicemedewerker en een copywriter veroorloven. Die website laten bouwen was al een rib uit je lijf. Ik snap dat. Ik ben ook zo'n doe het zelver, typetje: 'Je kunt niks uitgeven wat je nog niet verdiend hebt!' Speciaal voor jou als DIY-ondernemer heb ik daarom wat copywriter tips op een rijtje gezet.

Copywriter tip 1: geef je headline TLC


Oké, je hebt bedacht welke boodschap je wil overbrengen en je start met schrijven. Shit. Er moet ook iets bovenaan komen te staan. Tender Love and Care dus, omdat je headline bepaalt of de rest van de tekst überhaupt gelezen wordt. Neem je deze copywriting tip niet ter harte? Laat de rest dan ook maar zitten.



Ten eerste: zorg wel dat je headline menselijk is. Het moet jouw ideale klant aanspreken en nieuwsgierig maken. Daar is geen hack voor, dat is inlevingsvermogen en het kennen van je doelgroep. Als je dat goed in beeld hebt, gaat het broeden op een titel makkelijker. Zeker met wat inside info (wél hacks) van copywriters die je als ingrediënten kunt gebruiken. Hier komen ze:

  • Zet een keyword aan het begin. Zoekmachines zien het eerste woord als het belangrijkste keyword. (Ik maak er dan ook geen geheim van dat copywriter tips mijn primaire keyword hier is.)

  • Verduidelijk de inhoud met rechte haken [deze] omdat dat je 38% meer conversie oplevert. Die dingen heten trouwens brackets.

  • Blijf onder de 70 karakters zodat de titel niet wordt afgebroken in zoekmachineresultaten.

  • Gebruik cijfers in de titel. Je ziet niet voor niks zoveel lijstjesblogs overal. Het werkt om de aandacht te trekken. En oh ja, oneven getallen krijgen meer kliks dan even getallen.

  • Gebruik superlatieven. Nee, dit heeft niets met een nieuwe vorm van microdosing te maken om je brein te prikkelen, sorry. Superlatieven zijn woorden als beste, mooiste, goedkoopste, effectiefste etc. 1 per headline is aan te bevelen.


Copywriting tip 2: lift mee op universele behoeften en verlangens


Lekker makkelijk: de verlangens en behoeftes zijn er al. En verassing: je kent ze ook! Omdat bijna iedereen ze heeft. En jouw product kan de brug naar het vervullen van dat enorm sterke verlangen zijn.


Geen zorgen, ik ga niet helemaal in de piramide van Maslow klimmen. Ik noem de belangrijkste universele verlangens gewoon even op.

  • Zelfontplooiing (creatief zijn, jezelf zijn, jezelf ontwikkelen, je eigen identiteit ontwikkelen en zelfbewustzijn)

  • Waardering (succesvol zijn, zelfwaardering, respect van anderen, status)

  • Sociale acceptatie (Geliefd zijn, vriendschap, erbij horen, genegenheid en familie)

  • Veiligheid en zekerheid (gezondheid, bescherming, orde stabiliteit)

  • Lichamelijke behoeften (Zuurstof, eten en drinken, seks, slaap, ontspanning en beweging.)

Dus stel:

  • Jouw product is een vitaminepreparaat. Dan lift je mee op de behoefte aan gezondheid.

  • Jouw dienst is een cursus financiële planning. Dan lift je mee op het verlangen om rijk & succesvol te zijn, om controle te hebben over de financiële situatie of de behoefte aan veiligheid en zekerheid. Welke het is, dat is afhankelijk van je doelgroep, of misschien zijn ze het wel alle drie.

  • De copywriter tip: als je bewust bent van het verlangen of de behoefte waar je mee werkt, kun je gerichter schrijven. Herinner de lezer eraan hoe fijn het is om controle over zijn financiën te hebben. Cash op zak en rust in je kop. En natuurlijk welke rol jouw dienst of product hierin speelt.


Copywriting tip 3: what's in it for me?


Deze copywriter tip staat op nummer 3, maar deze wordt ook wel eens rule no. 1 in copywriting genoemd. Als je schrijft voor je bedrijf heb je de neiging om los te gaan over de medewerkers (of jezelf), het product of de dienst die je levert en alles wat jullie hebben en doen voor de klant. Ok. Maar bedenk bij alles eerst: wat boeit het de lezer? Wat heeft de lezer er eigenlijk aan?


Hierrrr komt de hack:


GEEN KENMERKEN MAAR VOORDELEN


Oké voorbeelden:

  • Onze medewerkers zijn gecertificeerd. -> Wij installeren jouw mechanische ventilatie professioneel, veilig en volgens de wettelijke voorschriften.

  • Wij zijn de goedkoopste. -> Je houdt geldt over.

  • Vernieuwd recept. -> Nu 50 calorieën per reep minder!

  • Supersterk hardhout -> Dit is de laatste tafel die je koopt.

  • 30 jaar ervaring -> Deze chauffeur weet altijd de kortste weg.


Copywriting tip 4: schrijf correct


Ja, we zijn allemaal mensen. Maar als je schrijft, telt dat niet. Zeker niet als het online is, op een plek waar mensen commentaar kunnen leveren zoals onderaan een blog- of social mediapost. Misschien een flauwe copywriting tip, maar Lezers haken niet alleen af als je fouten maakt in spelling of grammatica, ze hebben vaak ook een onbedwingbare behoefte om hun gevoel van superioriteit te botvieren op jouw dt-fout. Trollen of niet, het is voor schut en we veranderen daar niks aan. Geen zorgen, er zijn hecks.



Oh sorry mevrouw de taalnazi, ik bedoel hacks.

  • Zoek twijfelgevallen even op. Woordenlijst.org is het online groene boekje waarin je de juiste spelling en het juiste geslacht van een woord vindt. Onzetaal.nl geeft adviezen bij twijfelgevallen over de schrijfwijze van bijvoorbeeld uitdrukkingen (Is het nou ten allen tijden? Te allen tijde? Of ten alle tijde?) en grammaticale vraagstukken die je tegenkomt in je tekst.

  • Laat de spellingcontrole zijn ding doen, maar geloof niet alles wat Word, Docs of Pages met hun dringende rode golfjes zeggen. Bij twijfel check je het even door het woord op te zoeken op één van bovenstaande sites.

  • Gebruik de voorleesfunctie in Word. Ook al lees ik een tekst 5 keer in mijn hoofd na, er zijn altijd blinde vlekken. Een ontbrekend lidwoordje bijvoorbeeld, die denken je hersenen er gewoon zelf bij. Als je het voor laat lezen door de computer terwijl je zelf meeleest pik je dit er wél uit. Geen voorleesfunctie? Lees de tekst dan minimaal zelf even hardop voor.

  • Ze te tekst in een ander lettertype voordat je proefleest. Je kijkt er ineens heel anders tegenaan en je haalt er meer fouten uit.

  • Laat de tekst even liggen (het liefst een nachtje) en lees het dan nog een keer met een fris hoofd. Je haalt er áltijd nog wat uit.

  • Zoek naar dingen die je vaker fout doet met ctrl f. Je vindt hiermee alle dubbele spaties, d's die dt's hadden moeten zijn en u's die je's hadden moeten zijn.

  • Ontwikkel een controle-routine. Het makkelijkst is een checklist met dingen waar je ELKE KEER op moet checken. Neem bovenstaande blinde vlekken erin op. Zo'n checklist is heel persoonlijk. Hij kan er bijvoorbeeld zo uit zien:

  1. twijfelwoorden checken

  2. spellingcontrole

  3. voorleesfunctie

  4. hoofdletters

  5. dt's

  6. dubbele spaties


Copywriting tip 5: maak je tekst licht verteerbaar


Om te zorgen dat een tekst wegleest als een ehh.. komkommer moet hij eerst in stukjes. Een komkommer verteert toch ook beter als je hem eerst in schijfjes snijdt?



Goeie copywriter tip hè? Hij wordt nog leuker. Want met deze hacks creëer je een luchtige, licht verteerbare tekst:

  • Gebruik een ander lettergrootte, -type of cursief voor de inleiding.

  • Gebruik meerdere alinea's.

  • Zet boven elke alinea een tussenkopje.

  • Gebruik witruimte tussen de alinea's en na de tussenkopjes.

  • Gebruik opsommingen met bulletpoints.

  • Gebruik afbeeldingen, video's of gifjes om de tekst aantrekkelijker te maken en in stukjes te breken.

  • Gebruik quotes als afwisseling tussen de alinea's.

  • Zorg voor voldoende witruimte om afbeeldingen, quotes en buttons.

  • Zorg voor ruime marges en paddings.


Copywriting tip 6: laat je lezer iets voelen


Als copywriter ben je een verkoper achter een toetsenbord. En zonder emotie worden er geen aankoopbeslissingen genomen. Dus. Make 'm feeeel baby.



Maar wat moeten ze dan voelen? Voor welke emotie ga je? Dat mag je zelf kiezen. Dit zijn de 6 basisemoties:

  • Blijheid

  • Boosheid

  • Verdriet

  • Angst

  • Afschuw

  • Verbazing

Afhankelijk van het product en het verlangen waar je mee werkt, kies je de emotie om op in te spelen. Angst is de sterkste. Angst om iets mis te lopen bijvoorbeeld is iets dat veel ingezet wordt om consumenten over de streep te trekken. 'Alleen vandaag nog geldig!'


Voordat je aan de haal gaat met de interne belevingswereld van jan en alleman wil ik je dit meegeven. Kies die emotie wijs. Behalve tot kopen bewegen wil je misschien ook een langetermijnrelatie opbouwen met je doelgroep. Deze copywriter tip krijg je wel met een soort disclaimer. Overtuigen en manipuleren zijn namelijk twee verschillende dingen. Vraag je daarom af of de emotie wel past bij je merk of onderneming? Ondanks de kracht van angst laat het misschien een negatieve bijsmaak achter. De copywriter van Coca-cola was zich daar welbewust van en dacht: ik Choose happiness.


Vind je de keuze tussen deze 6 emoties nog wat beperkt? I got you. Hier heb ik nog een paar emoties voor je: adoratie, geamuseerd, bewonderend, empathisch, jaloezie, nostalgisch, ongemak, ontzag, opwinding/enthousiasme, seksuele opwinding, sympathisch, triomfantelijk, verveling, vermaak, tevredenheid, verwarring.


Copywriting tip 7: verzamel bewijzen


Je bent listige headlines aan het bedenken, verlangens wakker aan het maken, je beweert en belooft van alles over je product of dienst, speelt in op emoties...


Maar waarom zouden ze jou geloven???



Best een goede vraag. Maak er dan ook een gewoonte van om jezelf deze vraag te stellen. De antwoorden op de vraag geef je in de vorm van:

  • keurmerken

  • reviews

  • logo's van klanten

  • je portfolio

Zo. Ik hoop dat je iets hebt aan deze copywriter tips voor niet-copywriters. Laat het me gerust weten! Andere vragen of wil je dat ik eens naar jouw copy kijk? Neem contact op of boek een gratis copy-call.

6 keer bekeken0 reacties