Als je een freelance copywriter zoekt, kan je googelen, anderen om tips vragen, oproepen in Facebookgroepen en op andere platforms doen... en dan vind je al snel een heleboel. Maar hoe selecteer je iemand die bij je past en jouw klus als een baas uitvoert? Zodat je na het lezen van je copy een superblije bakkes hebt? Hier een checklist. Deze 7 pointers helpen je bij de zoektocht naar de beste freelance copywriter voor jou.
1. Een goede copywriter is vindbaar
Een van de eerste dingen die je doet is googelen. Je vindt advertenties, verzamelsites als Freelancer, Jellow of Hoofdkraan, vacatures voor copywriters en hier en daar een website van een freelance copywriter of een tekstschrijver tussen de zoekresultaten. Tja. Zéker als je een opdracht hebt waarbij vindbaarheid een dingetje is, zou ik gaan voor gaan voor degene die zijn skills voor zichzelf heeft ingezet en trots prijkt op de eerste of tweede pagina's van Google.
2. Een goede copywriter laat je klikken
Die blauwe regel in de zoekresultaten van Google en de tekst daaronder moeten je het gevoel geven dat je meer wil weten. Is dit waar je naar zocht? Is het onderscheidend? Maakt het nieuwsgierig? Hoe ze het doen maakt niet uit. Het punt is dat je woorden aanklikt. Want de freelance copywriter die jou kan laten klikken kan dat ook bij jouw doelgroep voor elkaar krijgen. Ow yeah. Dát moet je hebben.
3. Een goede copywriter sleurt je het verhaal in
Als je nieuwsgierig genoeg was om te klikken, kom je op de website of op het blog van de copywriter terecht. Lukt het deze copywriter ook om jou verder te laten lezen? En scrollen? En naar een andere pagina door te klikken? Nice, 3 punten voor de copywriter. Zo niet, tja dan ben je afgehaakt. Hetzelfde zouden jouw lezers doen als je deze copywriter jouw teksten zou laten schrijven. Mwah, mwah, mwaaaaah...
4. Een goede freelance copywriter heeft bewijzen
Ok, je bent al een heel eind. Maar je wil wel weten wat voor werk deze freelance copywriter al heeft afgeleverd en wie zijn klanten zijn. Een goede copywriter weet dat je dit beter kunt laten zien dan kunt vertellen.
Dit doen wij met logo's op onze websites. Geen random logo's maar logo's van bedrijven die klant zijn. Het liefst wat grotere, bekende merken en bedrijven. Want dat geeft de websitebezoeker vertrouwen. Een portfoliopagina met voorbeelden van werk of linkjes van de door hem geschreven websites laten letterlijk zien wat hij kan. En verder vind je meestal ook een aantal goede reviews. Want een copywriter wéét dat dit jou overtuigt. Drie vinkjes? Door naar de volgende ronde.
5. Met een goede copywriter heb je een klik
Iemand die met geschreven woorden een gevoel bij je doelgroep achterlaat van 'Holy f*ck deze mensen snappen mij!'? Die moet eerst jou snappen. Dezelfde taal spreken, aan een half woord genoeg hebben en natuurlijk ook gewoon leuk zijn om mee te werken. Je hebt toch niet voor niets zo lang naar een freelance copywriter gezocht?
Tegenwoordig, met al dat remote werken, verloopt het contact grotendeels online. Krijg je in het mailcontact al dat "Omg this is my people!"-gevoelletje? Of was het puur to the point en zakelijk? Dat is jammer en echt een gemiste kans voor de copywriter. Want als je goed met woorden bent, gebruik je elk geschreven contactmoment als kans om te connecten. Besluit tot het boeken van een call, of geef gewoon een belletje. Want die klik, die heb je of die heb je gewoon niet, dus.
6. Een goede copywriter stelt veel en goede vragen
Behalve de persoonlijke match moet je ook het vertrouwen krijgen dat de freelance copywriter aan de andere kant van het scherm jouw copy van het scherm af kan laten spatten. Let daarom hier op: een goeie stelt altijd vragen. Een tikkeltje lastige vragen zelfs. Jij wil gewoon een opdracht over de schutting gooien maar die copywriter... ja die schrijft geen letter voordat hij het complete plaatje heeft.
Ze vragen naar kernwaarden en doelen om te beginnen. En voor de briefing willen ze branding archetypes, voorbeelden van eerder gebruikte teksten, je of u en nog veel meer van je weten. Op het irritante af zelfs. Maar geloof me: dit zorgt dat jouw copy straks doet wat het móet doen. Dat je klanten to-be denken: "Yep, dít is degene die ik zoek!"
7. Een goede freelance copywriter maakt gebruik van overtuigingstechnieken en psychologische kennis.
Je merkt dit al tijdens het voortraject, want de informatie die van je gevraagd wordt, wordt allemaal met een reden gevraagd. De copywriter zal je ook vertellen wat het plan is en hoe de lezers worden meegenomen naar het doel. Misschien is het op dit punt een beetje te laat, maar bij de oplevering van jouw copy-concept krijg je een ook een toelichting.
Zo doe ik het:
👉🏼Ik benoem de punten die belangrijk zijn voor de klant en hoe ik daar rekening mee gehouden heb.
👉🏼Ik leg uit hoe een lezer een tekst bekijkt en beslissingen maakt en welke keuzes ik daarom maakte (o.a. structuur, emotie, verlangen).
👉🏼Ik laat het eventuele zoektermenonderzoek zien en motiveer de keuze voor bepaalde zoektermen.
👉🏼Ik benoem twijfelpuntjes over de inhoud en vraag de klant om zijn/haar mening.
Als klant krijg jij vertrouwen in je copywriter omdat je weet dat overal aan gedacht is. De volgende keer leg jij je opdracht hier met een gerust hart neer.
Overtuigd dat ik de freelance copywriter van je dromen ben?
Mooi. Ik hoor je snel. Voel je de match totaal niet? Lees hier meer over mij. Nog steeds niet? Oké geen punt. Dan heb jij waarschijnlijk ook niet de opdracht die bij mij past. Maar neem gerust contact op, want ik ken mensen. Grote kans dat ik een freelance copywriter weet die wél bij je past.
Comments